Funkcja Dzień / Noc w kamerach CCTV
Jedną z podstawowych cech dobrego monitoringu jest jego skuteczność w warunkach nocnych, przy minimalnych parametrach oświetlenia sceny. Zdecydowana większość aktualnie dostępnych kamer wyposażona została w funkcję Dziń/Noc (Day/Night) czyli zmiany trybu pracy z kolorowego w dzień, w monochromatyczny nocą lub w miejscach niedoświetlonych. Tryb ten dotyczy zarówno kamer wyposażonych w przetworniki CCD (najczęściej kamery analogowe) jak i przetworniki CMOS spotykane zarówno w kamerach analogowych (HD-CVI / HD-TVI - AHD / CVBS) oraz cyfrowych kamerach IP.
Funkcja Dzień/Noc, realizowana jest na dwa sposoby. W kamerach ekonomicznych w sposób cyfrowy tzw. funkcja „Colour CAT”, która zamienia obraz na czarno-biały w sposób wirtualny poprzez dostosowanie niektórych parametrów obrazu np. funkcji AE – automatycznej ekspozycji.
Drugi sposób bazuje na wykorzystaniu mechanicznego filtra światła podczerwonego. O ile w kamerach analogowych i przy użyciu przetwornika CCD skuteczność kamer w trybie nocnym jest wystarczająca, to w przypadku kamer cyfrowych IP lub analogowych, ale wyposażonych w przetworniki CMOS, użycie filtra ICR w trudnych warunkach wydaje się niezbędne.
Funkcja ta w przypadku różnych producentów posiada różne oznaczenia:
-
ICR – IR Cut Filter
-
IRC – Infra Red Cut
-
TDN – True Day/Night
Sam filtr ICR, opisywany może być jako filtr: przesuwny, mechaniczny, odsuwny itp. ze względu na różną budowę lub typ zamykania, natomiast funkcjonalność pozostaje taka sama.
Jak działa funkcja ICR
Światło podczerwone (promieniowanie IR) to długość fali światła, która leży w zakresie powyżej 780 nm (nano metrów) i nie jest widzialna dla oka ludzkiego. Zakres widzialny mieści się w długości fali pomiędzy przybliżonymi wartościami od 380 do 780 nm. Powyżej tego zakresu znajduje się światło podczerwone, poniżej natomiast promieniowanie UV.
Kamera jako urządzenie o podwyższonej czułości „odbiera” zarówno światło widzialne, ale także światło podczerwone, które jest elementem naturalnego oświetlenia otoczenia. W warunkach pracy dziennej kamer, światło podczerwone docierające do przetwornika może powodować pogorszenie kontrastu, zmiany w odwzorowaniu kolorów czy nawet rozmycie obrazu. W trybie nocnym filtr używany jest do uzyskania szczegółowego i kontrastowego obrazu w ciemności, bądź przy minimalnym oświetleniu sceny.
Filtr podczerwieni to element optyczny wyposażony w specjalną powłokę blokującą przenikanie promieni IR do matrycy kamery, w ten sposób eliminuje niepożądane zakłócenia z nimi związane. Filtr jest elementem mechanicznym, który w odpowiednim momencie zmiany natężenia oświetlenia jest wsuwany lub odsuwany sprzed przetwornika kamery. Czynności tej towarzyszy charakterystyczne "kliknięcie", które jest normalnym stanem pracy. W trybie dziennym filtr znajduje się przed przetwornikiem blokując promieniowanie IR, natomiast w trybie nocnym zostaje odsunięty tak, aby światło docierało do przetwornika. W ten sposób znacznie zwiększana jest czułość kamery w trybie czarno-białym.
Zdjęcie przedstawia kamerę wyposażoną w mechaniczny FILTR ICR. Zdjęcie kamery bez obiektywu. Filtr w trybie dziennym, zasłania matrycę CCD kamery. Element "kolorowy" to przetwornik kamery, przed nim znajduje się ruchome okno wyposażone w specjalny filtr promieni IR.
Nawet najlepszej jakości filtry podczerwieni nie są w stanie w pełni wyeliminować promieniowania IR, dlatego też w kamerach D/N stosuje się dodatkowo obiektywy o symbolice IR. Obiektywy te posiadają na optyce dodatkowe filtry blokujące promieniowanie IR - korekcja IR.
Do uzyskania najlepszego obrazu w warunkach nocnych oraz do współpracy z zewnętrznymi promiennikami IR , najlepszym rozwiązaniem jest zastosowania kamer wyposażonych w funkcję ICR oraz dopasowanie do nich odpowiednich obiektywów posiadających soczewki z dodatkową korekcją podczerwieni IR.